Kluba uzvedības normas un etiķete-

Biedrība ""Usmas jahtklubs"" 

  TRADICIONĀLĀS UZVEDĪBAS NORMAS UN ETIĶETE USMAS JAHTKLUBĀ

1. IEVADS 

Usmas jahtklubā, kā jau visos klubos, savos gandrīz 40 pastāvēšanas gados, ir izveidojušās nedaudz specifiskas uzvedības normas un etiķete.Runa būs par tradicionāliem likumiem, paradumiem un burātāju sabiedrībā iesakņojušos etiķeti. Daļa no tiem attiecas uz jahtkluba biedriem, to viesiem, citi uz kapteiņa pienākumiem vietējās un svešzemju ostās, vai darbojas uz borta starp komandas locekļiem. Neviens ar varu nespiež tos ievērot un liela daļa no tiem nekur nav aprakstīti. Šīs tradīcijas balstās uz precedentiem, daži no kuriem ir ikdiena, bet ar dažiem mūsdienu burātājiem diez vai jebkad būs jāsastopas – piemēram, kā izvēlēties apēdamo nelaimes biedru, lai pārējie katastrofā cietušie varētu izdzīvot. 

2. IERAŠĀNĀS JAHTKLUBĀ 

Jūs esat ieradies klubā ar auto, retāk iesoļojis no autobusu pieturas ar kājām.

Respektējiet klubā pieņemto autotransporta novietošanas kārtību:

  • Uz asfalta ar priekšgalu pret zālāju,
  • Stāvvietā aiz eliņa- pret mežmalu,
  • Zem vītoliem – pret krastu,
  • Pie tualetēm, ar priekšgalu pret tām.

Nav pieņemts novietot auto:

  • Pie celtņa (krāna),
  • Telšu laukumā,
  • Parādes laukumā (jahtkluba priekšā)
  • Tuvāk ostmalai, kā līnija gar kroga sienu,
  • Zālājā pie eliņa un tam blakus esošajām piestātnēm.

Ja esat ieradies ar motociklu, neizmantojiet to braukāšanai pa teritoriju.Neaizmirstiet respektēt dzeltenās joslas (piemēram – pie kroga sienas, kur paredzētas stāvvietas kluba valdes locekļu automašīnām). 

Ja kopā ar jums ir jūsu viesi, atcerieties, ka ar šo brīdi esat uzņēmies atbildību par viņu uzvedību un drošību.

Izstāstiet tiem par klubā pieņemto kārtību un uzvedības normām. Necentieties aicināt viesus pārāk bieži un lielā pulkā.

Jums, vai jūsu viesiem līdzi var būt nepilngadīgi bērni. Neatstājiet tos bez uzraudzības, vēl labāk ir nodrošināt viņus ar glābšanas vestēm.

Der atcerēties, ka pilsētas burzma jums jau tālu aiz muguras un ieradums sveicināt visus klubā sastaptos ļaudis apliecinās jūsu solīdumu. 

3. UZVEDĪBA JAHTKLUBA TERITORIJĀ 

Tradicionāli jahtkluba teritorija dalās sekojošās izmantošanas zonās:

 Parādes laukums ( teritorija starp kluba ēku ap karoga mastu, līdz zvanam)

Nav pieņemts: ·       

  • Iebraukt parādes laukumā ar autotransportu,·       
  •  Makšķerēt pie zvana,·       
  • Pie karoga masta žāvēt slapjās drēbes, dvieļus, peldkostīmus,·       
  •  Atstāt savas personīgās mantas, velosipēdus·       
  • Novietot grilus 

Telšu laukums (teritorija no asfaltētā ceļa uz ezeru, līdz norobežojušajai betona sienai)

Nav pieņemts:

  • Iebraukt auto stāvēšanai zālājā,·       
  • Kurināt ugunskurus ārpus speciāli iekārtotai vietai,
  •  Izmantot grilus zālājā ārpus betona plātnēm,·       
  • Aizbraucot atstāt nenovāktas telti, atkritumus, grila piederumus. 

Automašīnu stāvvietas (teritorijas uz asfalta, izņemot ceļu uz ezeru, starp eliņu un treileru laukumu, meža laukumā pie iebraucamā ceļa)

Nav pieņemts:·       

  • Atstāt auto neizslēgtu radio vai atskaņotāju, 

Treileru  (skreberu) laukums (teritorija aiz norobežojošā uzraksta līdz uzbēruma galam)

Nav pieņemts:·       

  • Novietot treilerus (skreberus) auto stāvvietās un atstāt pie celtņa,·       
  • Atstāt uz treileriem jahtu pārsegus (brezenta, plēves gabalus) 

Dekoratīvais zālājs (teritorija starp asfaltētajiem laukumiem, parādes laukumu un kluba ēku)

Nav pieņemts:·       

  • Izmantot zālāju bumbu spēlēm,·       
  • Uzstādīt tajā galdus un grilus,·       
  • Uzstādīt tajā teltis, 

Jahtas ziemas stāvvietās

Ja esat viens no pirmajiem izcēlis savu jahtu ziemošanai, necentieties aizņemt brīvo vietu iespējami tuvu celtnim, tas neliecinās par savstarpējās cieņas izrādīšanu. Vislabāk prasiet padomu kluba bocmanim par stāvvietas izvēli.

Ziemas stāvvietas jāatbrīvo līdz sezonas atklāšanas sacensībām. Ja neesat līdz tam pabeidzis remontu, pārvietojiet jahtu remonta laukumā aiz eliņa. Neatstājiet vietās, kur ziemā glabājās jūsu jahta un pie celtņa (kad ielaidāt jahtu ūdenī) jahtas inventāru, atkritumus, jahtas skreberi, skrebera stutes vai citas savas personīgās mantas. 

 

Jahtkluba telpas

Ofiss – telpa oficiālo funkciju veikšanai (reisa birojs, kluba administrācijas darba telpa, piekļūšana aptieciņai un ezera kartei). Neizmantojiet šo telpu ēšanai, nakšņošanai, vai kā rotaļu telpu bērniem.

Klase jeb vecā zāle – telpa valdes sēdēm un biedru kopsapulcēm, burātāju apmācībai, buru apmērīšanai un remontam. Neizmantojiet to, kā savu buru noliktavu sezonas garumā, kā naktsmītnes, ievērojiet tīrību un neatstājiet tur savus instrumentus un materiālus.

Krogs – telpa atpūtai, ēdināšanai, saviesīgiem pasākumiem, rotaļu vieta bērniem. Nepārvietojiet galdus un krēslus ne starp stāviem, ne viena stāva robežās. Ja apstākļi spiež kā sēdekli izmantot otrā stāva krēslus, aizejot atlieciet tos savā vietā. Ja uzturaties krogā darbdienās, vai lietojat līdzpaņemtu pārtiku, aizejot novāciet aiz sevis atkritumus, traukus un neapēsto pārtiku, atstājiet telpas tīras un kārtīgas.

Eliņš – telpa, kas paredzēta inventāra glabāšanai. Nevediet no mājām uz eliņu nevajadzīgos sadzīves priekšmetus. Konsultējoties ar kluba bocmani, atrodiet vietu mantām, kuras nav ietilpināmas skapī ( buras, airi, vējdēļi). Neizmantojiet eliņu saviesīgiem pasākumiem (jubilejas, pikniki, korporatīvās vakariņas, vakariņas ar draugiem). Nenovietojiet savas mantas bocmaņa noliktavā vai ap eliņu. Neatstājiet savus produktus ledusskapī. Aizejot izslēdziet gaismu un aizslēdziet durvis.

Tualetes – sīkāk neskaidrosim par izmantošanu. Ievērojiet tīrību, neatstājiet dušās savas mantas, dvieļus, tukšus un pilnus mazgāšanās līdzekļu iepakojumus, drēbes. Aizejot neaizmirstiet aizgriezt krānus un izslēgt gaismu.

Ugunskura vieta – paredzēta atpūtai pie ugunskura. Nelieciet ugunskura vietā metāla konstrukcijas, grilus, grila detaļas, tas paredzēts tikai ugunskura kurināšanai. Neatstājiet ap ugunskuru grilus, atkritumus, ēdiena paliekas, traukus un citus priekšmetus. Nenesiet uz ugunskura vietu galdus un krēslus no kluba kroga telpām, eliņa vai kluba parādes laukuma.

Jahtu piestātnes (laipas) – paredzētas lai pārvietotos pa tām kājām, vieglāk piekļūtu jahtām, makšķerēšanai. Neizmantot jahtu piestātnes citām, tam nepiemērotām vajadzībām, neatstājiet uz tām savas personīgās mantas, makšķerēšanas vai jahtas inventāru.   

Atkritumu uzglabāšanas laukums

Teritorija pie tualetēm, kur atrodas atkritumu konteineri. Neatstājiet pie konteineriem atkritumus, izmetot tos konteineros saplaciniet PET pudeles un ietilpīgo taru. Aizveriet atkritumu konteineram vāku. 

Jahtu celtnis (ceļamkrāns)

Mehānisms paredzēts vienīgi jahtu izcelšanai un nolaišanai ūdenī. Ja neesat instruēts celtņa apkalpošanā, palūdziet kluba bocmaņa vai pieredzējuša biedra palīdzību. Neaizmirstiet pēc darbināšanas izslēgt sadales skapja svirslēdzi, nolikt vietā vadības pulti un inventāra stropes. Neatstājiet pie celtņa mazgāšanas līdzekļus, birstes, lupatas, inventāru, materiālus, novietojiet skreberi tam paredzētajā laukumā.

 

Jahtu remonta laukums

Neizmantojiet šo teritoriju lai tur novietotu citas sev piederošas mantas, kā lielo sadzīves atkritumu glabātuvi, grilu novietni, vai kādā citā veidā, kas nav paredzēts šīs teritorijas izmantošanai. Neatstājiet materiālus, instrumentus, elektrības kabeļus ap savu jahtu, ja tā tiek remontēta. Neizmantojiet šajā teritorijā stāvošu jahtu, kā pastāvīgu nakšņošanas vietu.

 Usmas jahtklubā nav pieņemts ievest teritorijā, turēt ostā un vizināties ar motorlaivām, kuteriem un ūdensmotocikliem. 

Neizmantojiet kluba teritoriju savas personīgās airu laivas uzglabāšanai! 

Neievediet kluba teritorijā mājdzīvniekus! 

Nenodarbojieties ar pašdarbību, kluba teritorijā būvējot dažādas palīgbūves ( piemēram: papildus pieejas jahtai, stacionārus galdus, krēslus, papildus ugunskura vietas u.t.t.)  

4. UZVEDĪBAS NOTEIKUMI OSTĀS 

4.1. Novietojiet savu jahtu jums ierādītajā vietā un pietauvojiet noteiktajā secībā. Iegādājieties labus sienamos galus, sekojiet lai tie vienmēr būtu attiecīgi nostiepti. Neatstājiet savas mantas  un inventāru uz piestātnēm.

Skandināt kluba zvanu ir neētiski, atgādiniet to viesiem un bērniem. 

4.2. Uzvedība uz svešas jahtas 

  • Piestāšana ‘’plostā’’, jeb pie citas jahtas borta. Parasti svešas laivas tā nestājas. Jums jāpārliecinās, ka tiešām nav citas alternatīvas, lai sirdsapziņa būtu tīra. Izvēlieties jahtu vismaz tikpat lielu kā jūsējā, vai lielāku. Kad esat dzirdamības attālumā, sauciet kādu uz jahtas, pēc iespējas draudzīgāk. Piemēram, ar ‘’Ahoi uz borta’’. Kad kāds parādās lūkā, vai esat nodibinājuši vizuālu kontaktu, jautājiet, vai nav iebildumu, ka jūs piestājat pie borta. Esat gatavs draudzīgai diplomātijai attiecībā uz plānoto atiešanas laiku. Esat gatavs doties citur.

 

  • Gali un fenderi. Jaunpienākušajai jahtai jānodrošina fenderi starp laivām. Jau stāvošajai jahtai jūras pusē izkārti fenderi nozīmē tikai klusējošu piekrišanu stāvēšanai ‘’plostā’’. Jums vienalga jāizmanto savi fenderi un gali. Jums vienmēr jānodrošina savi gali arī līdz piestātnei un/vai krastam, lai uzņemtu jahtas radīto slodzi. To nedarīt ir ļoti liela rupjība. Ja jūsu jahta ir jauna un galu krājumi nav pietiekoši, dodieties uz veikalu un nekavējoties iegādājaties pārīti 50 pēdas garu piesienamo galu., lai nepaliktu kaimiņu atmiņā kā bezcerīgs rupeklis.

 

  • Svešas jahtas šķērsošana. Neapšaubāmi, klājs ir skaņu lieliski pastiprinošs un pārvadošs. Tādēļ, centieties pa to pārvietoties pēc iespējas vieglākā gaitā, nelēkājot, pārnesot svaru vienmērīgi un netrinkšķinot vantis. Ejiet kā kaķis medībās. Skaļa atgriešanās no kroga pār klāju, zem kura guļ ļaudis, var saniknot pat ļoti miermīlīgus cilvēkus. Šķērsojiet laivu masta priekšā. Nekad neejiet cauri kokpitam, ja vien ir kāda cita alternatīva. Un pat tad, ja kāds ir uz klāja, prasiet atļauju un nekad necentieties ielūkoties jahtas iekšpusē.

 

  • Uzkāpšana uz citas jahtas. ‘’Mans nams ir mana pils’’. Šis nosacījums vēl vairāk attiecas uz jahtām. Jebkurš, kurš dosies lejup salonā, saukdams ‘’Hallo, vai te kāds ir’’ tiks uzskatīts par nekauņu vai idiotu. Ja vien jūs nedodaties uz krastu pāri jahtai pie kuras borta esat piesiets ‘’plostā’’, pat uzkāpšanai uz klāja ir nepieciešama atļauja vai ielūgums. Visbiežākie ir divi iemesli, kāpēc kāpt uz svešas jahtas. Pirmais – ja esat ielūgts. Otrais – ja nepieciešams nostiprināt savu jahtu piestātnē.

 

  • Ja esat ielūgts, bet jums ierodoties ar laiviņu vai pa krastu, saimnieki atrodas zem klāja, pieklājīgi ir saukt jahtas nosaukumu. Kad saimnieka galva parādās lūkā, ir viņa kārta jūs aicināt uz borta. Ja viņš izlaiž šo pieklājības soli, jums neatliek nekas cits, kā prasīt atļauju kāpt uz borta.

 

  • Apavi. Pirms uzkāpt uz borta, ievērojiet, kas kājās saimniekiem. Ja tie ir basām kājām, tad labāk arī jums novilkt savus apavus. Jo saimnieki acīm redzot ļoti rūpējas par klāju. Ja jums kājās nav staigāšanai pa jahtu speciāli paredzēti apavi, lai tos paturētu kājās, noteikti vajadzētu atļauju. To delikāti atgādiniet arī sievai vai draudzenei, kura nezināšanas dēļ ieradusies aukstpapēžu kurpēs.

 4.3. Uz savas jahtas:

  • Nesvilpojiet. Pat tad, ja esat ļoti muzikāls. Tas ne tikai kaitina apkārtējos, bet to aizliedz ļoti sena tradīcija.
  • Smēķējot cenšaties ieņemt tādu vietu, lai jūsu radītie dūmi un pelni nebūtu par diskomfortu pārējiem komandas biedriem.
  • Ūdens. Vienmēr taupiet to. Ūdens uzkrājumi parasti nav problēma jahtām, kuras ikdienā bāzējas savos jahtklubos. Bet garākos braucienos ūdenim ir zelta vērtība. Nekad netīriet zobus pie atvērta krāna. Ielejiet vajadzīgo ūdens daudzumu glāzē. Mazgājot rokas, tās samitriniet un krānu aizgrieziet. Pēc ziepēšanās un mazgāšanās atkal atgrieziet noskalošanai. Cenšaties panākt maksimālu tīrību ar minimālu ūdens daudzumu.
  • Cenšaties ievērot klusumu. Kaimiņu modināšana ar troksni jebkurā laikā ir visdrošākais veids, kā iegūt sev nedraugus.
  • Akumulatoru lādēšana. Ja šim nolūkam jums nepieciešams darbināt dzinēju vai ģeneratoru, cenšaties to darīt starp plkst. 9:00 un 18:00, vai vismaz līdz saulrietam. Citā laikā to varētu darīt tikai avārijas gadījumā. Dzinēja troksnis ļoti labi izplatās ne tikai ciešā stāvvietā, bet arī nekurvietā.
  • Ballītes. Vienalga, vai tas ir bezpersonisks ‘’bumsī-bumsī’’ no kokpita skaļruņiem, vai dzērājkoris, jācenšas troksni izbeigt pirms guļamlaika. Tas ir stiepjams jēdziens, bet ja uz blakus jahtām ir bērni, tam vajadzētu sakrist ar laiku, kad novāc karogus. Pēc tam jums nāksies kori pārvietot zem slēgta klāja un aizvērtām lūkām, vai uz kluba kroga telpām.
  • Piestātnes elektroapgādes izmantošana. Tā paredzēta vien apgaismojumam un akumulatoru lādēšanai. Apsildīšanas un citu sildierīču darbināšana var novest pie elektropadeves atslēguma jums un blakus stāvošajām jahtām.

 4.4. Ierašanās svešā ostā Navigācijas nodarbībās un grāmatās tiek smalki izstāstīts, kas jāņem vērā, lai nokļūtu no vienas ostas otrā. Bet ļoti nekonkrēti un garāmejoši tiek pieminēts, kas tad jādara pēc ienākšanas ostā. Vai kādam jāpiesakās ? Vai jāizsauc harbormasters, vai vienkārši jāpietauvojas pirmajā brīvajā vietā ? Vai drīkst enkuroties citas laivas tuvumā ? Tas nav būtiski.Oficiālā muita. Ja vien locijā nav speciāli ierakstīts, ka tā jādara ( parasti lielo kuģu kustības drošības dēļ) nav nepieciešams speciāli pieteikties, ierodoties ostā Eiropas savienības robežās. Izņēmums ir Kanāla Salas, kuras veido savu fiskālo neatkarību. Bet arī tajās jautājums atrisināts vienkārši – jahtkluba amatpersona, kura nāk jums ierādīt vietu un pieņemt galus, parasti atnes arī aizpildāmu formulāru un izstāsta, kas ar to jādara. Dodoties no Lielbritānijas salām, jāaizpilda jahtklubos pieejamās veidlapas, saskaņā ar instrukciju to otrajā pusē un jāiemet turpat muitas pastkastē. 

4.5. Ierašanās svešā jahtklubā Lielbritānijā ir kļuvis par normu izsaukt jahtklubu pa radio (parasti 80 kanālā) dažas minūtes pirms ierašanās. Tas  dod laiku pārvaldniekam atrast jums piemērotāko vietu un pasargā no problēmām, ja vietu nav. Labs pārvaldnieks norādīs arī kurā pusē sagatavot galus  un fenderus. Ja viņš nosauc vien piestātnes numuru, laikā, kad ir tumšs un nekādus ciparus nevar izlasīt, ir tikai normāli prasīt precizējumus. Ja piestātnes izvietojums vēja un straumes dēļ rada potenciālas problēmas konkrēti jūsu laivai, ir normāli, ja pieklājīgi lūgsiet citu stāvvietu.Mūsdienās ir ļoti parocīgi sazvanīt klubu ļoti savlaicīgi, izmantojot mobilo telefonu, sevišķi, ja jums ir kādas speciālas prasības. Bet arī šajā gadījumā parasti īsi jāpiesakās tieši pirms ierašanās.Kontinentālajā Eiropā jahtklubu izsaukšana pa radio ir izgājusi no modes. No Zviedrijas līdz Gibraltāram parastais piegājiens ir locijā noskaidrot viesu piestātņu atrašanās vietu un ieņemt iepatikušos brīvo vietu. Pēc iekārtošanās ir pieklājīgi ieskriet ofisā un pieteikt savu ierašanos. 

Enkurošanās. Atkal – locija ir galvenais informācijas avots, kur drīkst un kur nedrīkst enkuroties. Ja nav locijas, pārbaudiet kartē. Pirmā jahta enkurvietā izvēlas savu vietu. Jebkurai nākamajai jānostājas drošā attālumā. Visvieglāk tas ir enkurvietās, kur jahtu stāvokli pret enkuru nosaka pastāvīgs vējš vai straume. Pietiek pārliecināties, ka jūs neapdraud stāvošā ahteris. Sarežģītāk ir vietās, kur stāvokli nosaka paisuma straumes. Visdrošāk ir stāvēt tā, lai riņķi ko katra jahta var aprakstīt ap savu enkuru, nepārklātos. Ja kādam enkurs slīd, tas ir viņa pienākums atrisināt šo problēmu un pārenkuroties. 

Vimpeļi un karogi. Par šo jautājumu var sarakstīt grāmatu nodaļas. Ir arī MK noteikumi nr.252 ‘’Noteikumi par Latvijas valsts karoga lietošanas kārtību uz kuģiem’’. Tomēr galvenais jautājums ir- vai jūs uzvelkat savu karogu bakštagā vai karoga kātā un atstājat  kamēr tas sāk pūt, vai pieņemat tradīciju to nolaist diennakts tumšajā laikā. Tradīcija sākās ar naudas taupīšanu karoga drēbei, bet ir kļuvis vispārpieņemti karogu pacelt 8:00 un nolaist saulrietā vai 20:00 (kas agrāk). Daudzi to ‘’piekāš’’ un tādēļ netiek īpaši nosodīti. Bet turēšanās pie tradīcijām un disciplīnas rada cieņu. Īsts burātājs izrāpsies no kojas autopilotā pat dažas stundas kā pārradies no kroga, bet karogs būs pacelts laikā.Neaizmirstiet pirms ieiešanas citas valsts ostā, zem labā apakšējā zāliņa pacelt šīs valsts karogu. Zem kreisā apakšējā zāliņa paceltais jūsu kluba vimpelis, apliecinās jūsu izpratni par burātāju etiķeti. 

4.6. Tāljūras tradīcijas Sena tradīcija pieprasa, lai ik viens, kas pirmo reizi šķērso ekvatoru, izietu tradicionālo kristīšanas rituālu. Pirms tās burātājs tiek sagatavots tikties ar jūras Dievu Neptūnu. Mūsdienu praksē šī gatavošanās iekļauj virkni riebīgu, netīru un nosodāmu darbību, no kurām vienīgā solīdā ir pelde okeānā. Ar šīm izdarībām nevajadzētu pārāk aizrauties, lai neievainotu pretendentu pašcieņu. Pēc šīs ceremonijas, jūras braucējs saņem vēl vienu vārdu un ir uzskatāms par ‘’īstu jūras vilku’’. Tradicionāli, jūrniekam, kas apņēmis Horna ragu ir tiesības nēsāt auskaru zelta riņķa veidā kreisajā ausī – pusē, kas parasti ir vērstas pret Horna ragu, apņemot to tradicionālajā austrumu virziena maršrutā. Pirātu tradīcija prasa valkāt šādu auskaru, lai nenomirtu kā nabags, un būtu nauda apglabāšanai, ja līķis tiktu izskalots krastā.

4.7. Palīdzības sniegšana Neraugoties uz visiem iepriekš aprakstītajiem sīkumiem, galvenais ir pienākums sniegt palīdzību ikvienam nelaimē nonākušam uz jūras (vai ezera). Protams, veselā saprāta robežās. Ja palīdzība ietver buksēšanu, tad buksēšanas gala pieņemšana nozīmē palīdzības pieņemšanu. Un tas jau ir īpašuma un atlīdzības jautājums. Dzīvības glābšana vienmēr ir absolūta prioritāte    

P.S. Materiālā izmantots kapteiņa Kaspara Smilgas brīvs tulkojums no Jachting Montly.

Uncategorized

Leave a Reply